czwartek, 28 maja 2009

Akiro Kurosawa w internecie


Z wielką radością przeczytałam newsa o udostępnieniu internetowego archiwum dorobku Kurosawy. Czym prędzej odnalazłam stronę i... przeżyłam małe językowe rozczarowanie.
Na razie tylko wersja po japońsku:
http://www.afc.ryukoku.ac.jp/Komon/kurosawa/index.html


Ale nie traćmy nadziei - zebranie i ocalenia od ostatecznego podniszczenia dokumentów zajęło zespołowi z Uniwersytetu Ryukoku cztery lata. Archiwum zawierają zarówno dokumenty, jak i zdjęcia i fragmenty filmów. Niezwykle fascynujące musi być czytanie zapisków reżysera, który miał zwyczaj komentować własne pomysły na marginesach scenariusza.

Perfekcjonista i dyktator na planie filmowym, człowiek który ufał tylko własnym pomysłom, potrafił dziesiątkami dublować jedno ujęcie dążąc do perfekcji. Nie jest to dobre miejsce do opisywania jego życiorysu, który sam w sobie jet fascynującą historią. Ten wpis ma na celu zachęcenie kilku osób ze znajomością japońskiego języka, żeby zagłębiły się w zapiski archiwalne "Azjatyckiego Szekspira" i w kilku artykułach lub notatkach naświetliły nam, niezaznajomionym z "krzaczkami" japońskiego języka amatorom, treści zawarte w ych pismach.
Czekam niecierpliwie.

1 komentarz:

Pacze Moj pisze...

Super!

Też nie znam japońskiego, ale zdjęcia obejrzałem z dużą przyjemnością. Kurosawa to jeden z moich ulubionych reżyserów. Z Japonii, tylko Ozu jest mi bliższy. Dzięki za link.

A jeśli chodzi o historię + film, to mam także pytanie: interesuje mnie polski film Wielka Droga (Waszyński, 1946) -- szczególnie jego produkcja i...

(nie jestem pewien jak to się mówi po polsku, ale chodzi mi o dystrybucje i pokazywanie filmu w kinach, w telewizji)

Czy Pani zna jakieś książki o historii filmu polskiego w których ten film mógł by być opisany? Nazwy powojennych magazynów filmowych, ogólno-kulturowych w których mogło by coś być?

Dziękuje za pomoc. Pytam tylko dlatego że pod tytułem bloga napisane że można!

:P